Αρχαιογνωσία στη Β΄ Γυμνασίου

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ

Α
πό πολλούς έχουν επισημανθεί τα κενά της αρχαιομάθειας στη Μέση Εκπαίδευση, καθώς και η μη ισόρροπη σχέση της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και του αρχαίου ελληνικού κόσμου γενικότερα, κυρίως εξαιτίας της διάχυτης παρεξήγησης σχετικά με την υπεροχή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Συχνά γίνεται λόγος για την αναθεώρηση και την ανανέωση της σχολικής αρχαιομάθειας ως προς την ύλη αλλά και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται και απαραίτητη φαίνεται αν όχι η ποσοτική τουλάχιστον η ποιοτική αναβάθμισή της, με τη σύνδεση των αρχαίων ελληνικών γραμμάτων με την αρχαία ελληνική τέχνη και επιστήμη, ώστε να αναδειχτούν εκείνα τα χαρακτηριστικά της σχολικής αρχαιομάθειας που την καθιστούν ωφέλιμη και ελκυστική.

Επιπλέον, η νεοελληνική κοινωνία βρίσκεται σε μια ιδιότυπη σχέση με το αρχαιοελληνικό της παρελθόν. Η ιδεολογική οικειοποίηση αυτού του παρελθόντος είχε ως συνέπεια τον περιορισμό της σχολικής αρχαιογνωσίας στους τομείς εκείνους που δεν συγκρούονταν με τα δεδομένα της νεοελληνικής ταυτότητας. Από την εικόνα, επομένως, του μεγαλείου της αρχαίας Ελλάδας που προσφέρεται στον μαθητή συχνά λείπουν οι αρνητικές όψεις του αρχαίου κόσμου, κυρίως όσες είναι λιγότερο συμβατές με τα ισχύοντα ιδανικά, όψεις που αποτελούν όμως οργανικό τμήμα του αρχαίου ελληνικού κόσμου και που μπορούν να λειτουργήσουν ως φωτοσκίαση που θα καταστήσει αυτό το παρελθόν ανάγλυφο και ζωντανό.

Σε μια προσπάθεια, επομένως, τόνωσης της αρχαιογνωσίας στη Μέση Εκπαίδευση, αλλά και ανακούφισης από το σφιχτό πλαίσιο της διδακτέας ύλης, επιλέχθηκε η παρουσίαση ατομικών και ομαδικών εργασιών στο τελευταίο τρίμηνο της β΄ γυμνασίου αντί για τη διδασκαλία του ανθολογίου μεταφρασμένων αρχαίων ελληνικών κειμένων “Αρχαία Ελλάδα, ο τόπος και οι άνθρωποι”.

Τα θέματα των εργασιών τοποθετούνται στο χρονικό πλαίσιο της ελληνικής αρχαιότητας (από τον 8ο αι. π.Χ. έως τον 4ο αι. μ.Χ.) και κινούνται στο πλαίσιο του τρίπτυχου Πόλεμος - Πολιτική – Πολιτισμός: Ο πόλεμος, επιλέχθηκε ως θεματική, επειδή, ειδικά στην ελληνική αρχαιότητα, απέκτησε τεράστιες ιδεολογικές διαστάσεις, ώστε και η ίδια η ανθρώπινη ζωή να παρομοιαστεί με αγώνα. Η πολιτική, η γνώση των δημόσιων πραγμάτων, επειδή προήλθε από το ιδιότυπο ιστορικό μόρφωμα της αυτόνομης πόλεως. Και, τέλος, ο πολιτισμός, παρόλο που είναι έννοια της νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας, επειδή η ελληνική αρχαιότητα έχει μείνει στην ιστορία ως η εποχή που ενέπνευσε αναγεννήσεις σε μεταγενέστερους πολιτισμούς, με αποτέλεσμα τα επιτεύγματα του πνεύματος (γραμματειακών ειδών, καλλιτεχνικών μορφών, φιλοσοφικών δοξασιών, επιστημονικών ανακαλύψεων) της αρχαίας Ελλάδας να αποκτήσουν μεγάλη αξία από τις χρήσεις και επαναχρήσεις που τους επιφύλασσε το μέλλον.

Η επιλογή των θεμάτων των εργασιών εξαρτάται κάθε φορά από τη σύνθεση της τάξης, τη γνωστική περιέργεια των μαθητών, αλλά και από εξωσχολικά επίκαιρα ερεθίσματα που σχετίζονται με το θέμα της αρχαιογνωσίας και της αρχαιογλωσσίας, με ζητούμενο να επικοινωνήσει η σχολική εκπαίδευση με την εξωσχολική παιδεία και η μαθητική υποχρέωση να συμβαδίσει με τη μαθησιακή απόλαυση.

Δείτε όλες τις εργασίες στο κανάλι των Εκπαιδευτηρίων Βασιλειάδη στο YouTube

Μοιραστείτε το

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Επικοινωνήστε μαζί μας

Εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη
12χλμ Θεσ/νίκης - Μουδανιών
Τ.Θ.: 60408, 57001 Θέρμη
Θεσσαλονίκη
T: +30 2310 475958-9
F: +30 2310 489002
E: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εγγραφή στις Ενημερώσεις

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο των Εκπαιδευτηρίων Βασιλειάδη

Blogs Καθηγητών

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Ο Καιρός

Καταιγίδες

22°C

Θέρμη

Καταιγίδες

Υγρασία: 66%

Άνεμος: 11.27 km/h

  • 19 Ιουν 2018

    Περιοδικές Καταιγίδες 28°C 18°C

  • 20 Ιουν 2018

    Περιοδικές Καταιγίδες 31°C 16°C