Επιστολή των μαθητικών συμβουλίων των Εκπαιδευτηρίων Βασιλειάδη στον Υπουργό Παιδείας

Κύριε υπουργέ,
Θα θέλαμε να αφιερώσετε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο σας για να ασχοληθείτε και με τα δικά μας ιδιαίτερα αιτήματα, όπως αυτά εκφράζονται στη συγκεκριμένη επιστολή και σας ευχαριστούμε προκαταβολικά γι’ αυτό.
Με αφορμή τη θέση ότι οι πολίτες - και πόσο μάλλον οι νέοι - οφείλουν να διεκδικούν μια πιο ενεργή συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, θεωρήσαμε σημαντικό να σας στείλουμε μια επιστολή που περιλαμβάνει τα δύο πάγια αιτήματά μας, που είναι η παροχή δωρεάν σχολικών βιβλίων και η χορήγηση μειωμένου κομίστρου (και) στους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων. Και τα δύο αιτήματα έχουν ποικίλες παραμέτρους.

Αρχικά σε ό,τι αφορά στο οικονομικό σκέλος, οι οικογένειες μας έχουν πληγεί και αυτές σε ένα σημείο από τις επιπτώσεις της γενικευμένης κρίσης. Θέλουμε να τονίσουμε πως, ως μαθητές ιδιωτικών σχολείων, απαλλάσσουμε το κράτος από τα έξοδα φοίτησής μας και ταυτόχρονα το ενισχύουμε οικονομικά, αφού ένα ποσοστό των διδάκτρων μας οδηγείται σε αυτό με την μορφή παράβολου. Η πολιτεία από την άλλη, δεν μας ανταποδίδει τις ανάλογες παροχές παρά την έμμεση αλλά και άμεση οικονομική στήριξη των οικογενειών μας προς αυτήν ακόμα και σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες. Είναι σημαντικό, επίσης, να σημειωθεί ότι το ολοκληρωμένο πακέτο αγοράς των βιβλίων μιας τάξης ξεπερνά τα 50 ευρώ και παράλληλα οι τιμές των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς διαρκώς αυξάνονται, με αποτέλεσμα να διογκώνονται τα έξοδά μας.
Στο ηθικό επίπεδο, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε πως η απόφαση, σύμφωνα με την οποία εξαιρούμαστε ως μαθητές ιδιωτικών σχολείων από την χορήγηση μειωμένου κομίστρου για τις μετακινήσεις, δεν είναι κάποια δημοκρατικά ψηφισμένη νομοθεσία, αλλά ένα βασιλικό διάταγμα που έχει εκδοθεί εν μέσω χούντας. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για το βασιλικό διάταγμα (306/1973 και την υπ’ αριθμόν 99/1990 πράξη του υπουργικού συμβουλίου). Πιστεύουμε, λοιπόν, πως σε μια αναπτυγμένη δημοκρατικά κοινωνία δεν υπάρχει χώρος για την εφαρμογή καθαρά χουντικών αποφάσεων, αφού δεν στηρίζονται στη λαϊκή βούληση. Ταυτόχρονα όμως, ακόμη και οι συνήθειες του σημερινού μαθητή, όσον αφορά τις μετακινήσεις του, διαφέρουν κατά πολύ από εκείνες του μαθητή του 1973 - έτος «ψήφισης ή επιβολής» του συγκεκριμένου διατάγματος. Τόσο οι μαθητές ιδιωτικών σχολείων ήταν αρκετά λιγότεροι, όσο και η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς πολύ πιο περιορισμένη. Ο σύγχρονος μαθητής τα χρησιμοποιεί για να καλύψει τις εξωσχολικές του δραστηριότητες και του είναι αναγκαία για να ικανοποιήσει τις μεταφορικές του ανάγκες.
Τέλος, μέσω των δύο συγκεκριμένων εξαιρέσεων – διακρίσεων γίνεται μια πρωτοφανής διάκριση ανάμεσα στους μαθητές της ιδιωτικής και της δημόσιας εκπαίδευσης. Η πολιτεία διαχωρίζει τους μαθητές παρέχοντάς τους διαφορετικές υπηρεσίες και παροχές προσβάλλοντας έτσι την δημοκρατική δομή και λειτουργία της. Αναμφίβολα, η κάθε είδους διαφοροποίηση στην αντιμετώπιση των μελών μιας κοινωνίας εγκυμονεί πολλούς κινδύνους, οι οποίοι έχουν καταστροφικές συνέπειες ιδίως στις μικρότερες ηλικίες. Επίσης, όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, τα κριτήρια χορήγησης μειωμένου κομίστρου και δωρεάν παροχής σχολικών βιβλίων είναι –και πρέπει να είναι- κατά βάση εκπαιδευτικά και ηλικιακά και σε καμία περίπτωση δεν έχουν να κάνουν με την δημόσια ή ιδιωτική φοίτηση κάποιου ή με την εικαζόμενη οικονομική του ευχέρεια.
Κλείνοντας θέλουμε να επισημάνουμε ότι το επίκεντρο της επιστολής μας δεν είναι το οικονομικό πλαίσιο του αιτήματός μας αλλά περισσότερο οι ηθικές και κοινωνικές συνέπειες που επακολουθούν, καθώς όλοι ξέρουμε τις επιζήμιες επιπτώσεις που μπορούν να επέλθουν μέσα από τους διαχωρισμούς και τις διακρίσεις ακόμη και σε μια προοδευτική κοινωνία.
Σας ευχαριστούμε για άλλη μια φορά για το πολύτιμο χρόνο που αφιερώσατε στην επιστολή μας και σας καλούμε να αποκαταστήσετε αυτήν την -τουλάχιστον κατά τη γνώμη μας- κοινωνική αδικία.
Μαθητικά συμβούλια Γυμνασίου και Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων Βασιλειάδη.[clear]

Εκτύπωση