CEEA

CEEA

Προκειμένου να προωθηθεί ο ρόλος των πειραμάτων Χημείας στο πλαίσιο των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών και να ενισχυθούν αυτού του είδους οι δραστηριότητες στη διδακτική διαδικασία, έξι σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν τρία παιδαγωγικά εργαλεία (λογισμικό, συλλογή βίντεο σε κανάλι youtube, βιβλίο).

Ένας από τους στόχους του έργου ήταν να δημιουργήσουν τα εμπλεκόμενα σχολεία, μια συλλογή από βίντεο Χημείας, καταγεγραμμένα με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με σκοπό να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην τάξη. Αυτή η συλλογή είναι διαθέσιμη online σε έναν ειδικό λογαριασμό YouTube που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας.

Ένας δεύτερος στόχος του προγράμματος ήταν να δημιουργηθεί ένα εγχειρίδιο των πειραμάτων χημείας που καλύπτουν τις θεωρητικές πτυχές που σχετίζονται με τα καταγεγραμμένα πειράματα χημείας. Το βιβλίο είναι στα Αγγλικά και μεταφράστηκε σε άλλες τρεις γλώσσες: Ρουμανικά, Ελληνικά, και Τουρκικά.

Όλο το παραγόμενο υλικό του προγράμματος ( βίντεο και εγχειρίδιο πειραμάτων ) ενσωματώθηκε και διαχειρίζεται μέσω λογισμικού που σχεδιάστηκε γι αυτό τον σκοπό. Η εφαρμογή του λογισμικού μπορεί να τρέχει ακόμα και όταν δεν υπάρχουν εργαλεία online, αφού διαχειρίζεται τη βάση δεδομένων των πειραμάτων Χημείας και offline . Η διάθεσή της εφαρμογής, εκτός σύνδεσης, ήταν το τρίτο τελικό προϊόν που σχεδιάστηκε για το έργο.

 

 

Τα σχολεία εταίροι ήταν:

1. Colegiul National Simion Barnutiu, Simleu Silvaniei, Romania. (coordinator)

2. EKPEDEFTIRIA VASSILIADI, Thessaloniki, Greece.

3. HTL Dornbirn, Dornbirn, Austria.

4. S G Helinium, HELLEVOETSLUIS, The Netherlands.

5. Christelijke Scholengemeenschap Comenius College, Capelle aan den Ijssel, The

Netherlands.

6. OZEL SAMSUN EGITIM SENTEZI, Samsun, Turkey.

Με το έργο αυτό, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν χημεία, θα έχουν στη διάθεσή τους τρία διαφορετικά παιδαγωγικά βοηθήματα για να τους υποστηρίξουν κατά τη διάρκεια πραγματοποίησης πειραμάτων.

Οι μαθητές, οι έμμεσοι αποδέκτες των αποτελεσμάτων του έργου, θα έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία για την καλύτερη προετοιμασία και κατανόηση των χημικών διεργασιών στα πλαίσια των πειραμάτων Φυσικών Επιστημών.

[divider margin="0 2em 0 2em"]

The role of Chemistry experiments in the classroom during the Chemistry classes is of paramount importance. Due to the fact that national examinations doesn't access or assess practical skills related to the work in the Chemistry laboratory, the role of the Chemistry experiments is decreasing in favor of problem solving or other theoretical skills of the secondary students.

In order to promote the role of the experiments and of the experimental works in the Natural Sciences classes and to increase the amount of this kind of activities in the teaching process, seven upper secondary schools joined forces together to create three pedagogical tools, in form of an Open Educational Resource, which promoted this general aim.

Taking in account that many Chemistry experiments are presented by the on-line resources, via recorded videos, in a showy way not always complying with the pedagogical rules, there is a pedagogical approach on how a Chemistry video has to be recorded and what minimal information has to contain in order to fulfill the minimum requirements that makes a recorded Chemistry experiment a pedagogical tool.

One objective of the project was to create, by the involved schools, a collection of Chemistry videos, recorded with all necessary information which makes the recording a pedagogical tool usable in the classroom. This collection is made available on-line on a dedicated YouTube account created within the partnership.

A second aim of the project was to edit a Handbook of Chemistry Experiments which cover the theoretical aspects related to the recorded Chemistry experiments. The book was written in English and was translated in 3 other languages: Romanian, Greek, and Turkish.

In order to cover the situation when on-line tools are not available, a software managing the database had been created. Making it available off-line was the third end product envisaged for the project.

The 6 partners covered a wide European area from 5 countries:

1. Colegiul National Simion Barnutiu, Simleu Silvaniei, Romania. (coordinator)

2. EKPEDEFTIRIA VASSILIADI, Thessaloniki, Greece.

3. HTL Dornbirn, Dornbirn, Austria.

4. S G Helinium, HELLEVOETSLUIS, The Netherlands.

5. Christelijke Scholengemeenschap Comenius College, Capelle aan den Ijssel, The

Netherlands.

6. OZEL SAMSUN EGITIM SENTEZI, Samsun, Turkey.

Offering the end products of the project as Open Educational Resource (both on the YouTube account and as hard-copy and on the European Commission's dissemination platform) a greater extend of the experimental work in Chemistry, in the involved secondary schools was envisaged.

Chemistry teachers, will have at their disposal three different pedagogical auxiliaries capable to sustain it during experimental work. Students, the indirect beneficiaries of the project's results, will have at their disposal tools to better prepare and understand the chemical processes undergoing in the classroom at the Natural Sciences classes.

Επικοινωνήστε μαζί μας

Εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη
12χλμ Θεσ/νίκης - Μουδανιών
Τ.Θ.: 60408, 57001 Θέρμη
Θεσσαλονίκη
T: +30 2310 475958-9
F: +30 2310 489002
E: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
 

Οδηγός Σταδιοδρομίας